2016-08-11 08:59

2016-08-11 09:00

Intensiv sommar för sjöräddningen

ÅMÅL: Livräddningar och modelluppdrag

Sjöräddningssällskapet i Åmål har haft en ovanligt lång period med många utryckningar. Från blueshelgen fram till förra veckan hade de någon form av uppdrag varje dag.
– Det är inte bara stora båtar som behöver hjälp. Vi har även räddat en modellbåt som åkt vilse, säger Anders Eriksson från Sjöräddningssällskapet.

Antalet utryckningar som Sjöräddningssällskapet i Åmål behöver göra varje år är väderberoende. När det är fint väder får verksamhetens frivilliga vardagshjältar mer att göra.

I sommar har det varit en längre intensiv period än vanligt. I drygt tre veckor har Sjöräddningssällskapet fått rycka ut på någon form av uppdrag dagligen.

– Eftersom förvåren inte var så bra vädermässigt, blev båtmänniskorna extra ivriga när värmen väl slog till. Jag tror många av olyckorna har berott på entusiaster som varit så angelägna om att komma ut på sjön snabbt att de inte har tagit sig tiden att förbereda allt ordentligt, säger Anders Eriksson från Sjöräddningssällskapet i Åmål.

De flesta av utryckningarna har berott på felnavigeringar, fel på motorer eller andra fel på båtfordonen. Anders Eriksson berättar om en skoter som tog in vatten och höll på att sjunka i Åmålsviken. Föraren hade som tur var sinnesnärvaro nog att köra den vattenfyllda skotern mot land på Fogden innan skotern sjönk till botten.

– Till skillnad från många andra hade den här skoterföraren flytväst på sig. Om skotern hade sjunkit hade i alla fall västen hållit honom över vattenytan, säger Anders Eriksson.

Gick på grund

Under sommarperioden hittills i år har Sjöräddningssällskapet gjort 20 medlemsuppdrag, det vill säga bogseringar och mindre utryckningar, samt 4 så kallade fara för livet-uppdrag.

Ett av fara för liv-uppdragen inträffade vid inloppet till Vingens hamn. En båtförare hade missat sjömärket, svängt för tidigt och kört kraftigt på grund. 112 larmades, som via sjöräddningscentralen i Göteborg kopplade larmet vidare till Sjöräddningssällskapet i Åmål. En helikopter från Säve kallades också in.

Sjöräddningssällskapet var först på plats. Båten hade spruckit men inget vatten läckte in och det var inga personskador.

– Än så länge har det varit en bra utgång på alla genomförda uppdrag, inga personskador har rapporterats, säger Anders Eriksson.

Sjömärke saknades

En annan grundstötning orsakades av att ett sjömärke vid Skärsåtagrundet hade blåst i land. Eftersom märket som visade var grundet låg saknades, missbedömde båtföraren avståndet och gick på grund.

– Sjöfartsverket hade inte möjlighet att åtgärda problemet direkt så vi satte ut en tillfällig markeringsboj.

Modellbåt på vift

Men det är inte bara stora båtar som har fått hjälp av Sjöräddningssällskapet. En dag ringde en medlem och sa att han hade hittat en radiostyrd modellsegelbåt som låg och drev utanför Sandön.

– Eftersom vi har ett stort kontaktnät hittade vi ägaren till segelbåten inom en halvtimme. Det visade sig att båten hade förlorat radiokontakten till kontrollen och seglat iväg på eget bevåg. Det var ett lite annorlunda uppdrag, säger Anders Eriksson.

Antalet utryckningar som Sjöräddningssällskapet i Åmål behöver göra varje år är väderberoende. När det är fint väder får verksamhetens frivilliga vardagshjältar mer att göra.

I sommar har det varit en längre intensiv period än vanligt. I drygt tre veckor har Sjöräddningssällskapet fått rycka ut på någon form av uppdrag dagligen.

– Eftersom förvåren inte var så bra vädermässigt, blev båtmänniskorna extra ivriga när värmen väl slog till. Jag tror många av olyckorna har berott på entusiaster som varit så angelägna om att komma ut på sjön snabbt att de inte har tagit sig tiden att förbereda allt ordentligt, säger Anders Eriksson från Sjöräddningssällskapet i Åmål.

De flesta av utryckningarna har berott på felnavigeringar, fel på motorer eller andra fel på båtfordonen. Anders Eriksson berättar om en skoter som tog in vatten och höll på att sjunka i Åmålsviken. Föraren hade som tur var sinnesnärvaro nog att köra den vattenfyllda skotern mot land på Fogden innan skotern sjönk till botten.

– Till skillnad från många andra hade den här skoterföraren flytväst på sig. Om skotern hade sjunkit hade i alla fall västen hållit honom över vattenytan, säger Anders Eriksson.

Gick på grund

Under sommarperioden hittills i år har Sjöräddningssällskapet gjort 20 medlemsuppdrag, det vill säga bogseringar och mindre utryckningar, samt 4 så kallade fara för livet-uppdrag.

Ett av fara för liv-uppdragen inträffade vid inloppet till Vingens hamn. En båtförare hade missat sjömärket, svängt för tidigt och kört kraftigt på grund. 112 larmades, som via sjöräddningscentralen i Göteborg kopplade larmet vidare till Sjöräddningssällskapet i Åmål. En helikopter från Säve kallades också in.

Sjöräddningssällskapet var först på plats. Båten hade spruckit men inget vatten läckte in och det var inga personskador.

– Än så länge har det varit en bra utgång på alla genomförda uppdrag, inga personskador har rapporterats, säger Anders Eriksson.

Sjömärke saknades

En annan grundstötning orsakades av att ett sjömärke vid Skärsåtagrundet hade blåst i land. Eftersom märket som visade var grundet låg saknades, missbedömde båtföraren avståndet och gick på grund.

– Sjöfartsverket hade inte möjlighet att åtgärda problemet direkt så vi satte ut en tillfällig markeringsboj.

Modellbåt på vift

Men det är inte bara stora båtar som har fått hjälp av Sjöräddningssällskapet. En dag ringde en medlem och sa att han hade hittat en radiostyrd modellsegelbåt som låg och drev utanför Sandön.

– Eftersom vi har ett stort kontaktnät hittade vi ägaren till segelbåten inom en halvtimme. Det visade sig att båten hade förlorat radiokontakten till kontrollen och seglat iväg på eget bevåg. Det var ett lite annorlunda uppdrag, säger Anders Eriksson.

  • Emma Bäckström