2016-08-08 13:41

2016-08-08 13:41

Oväntade besökare ökar

ÅMÅL: Nya evenemang lockar fler turister

Åmåls turistbyrå pustar ut efter en intensiv högsäsong, som både bjöd på överraskningar och uppfyllda målsättningar.
– Gästhamnen har varit fullbelagd två gånger i sommar: vid Hamnkalaset och Bluesfesten, säger byråansvariga Lena Wong Lindberg.

Sakta men säkert etablerar sig Åmål som ett komplement och inlandsalternativ till de klassiska sommarorterna i Bohuslän. Det märks bland annat på en växande ström Stockholmare. Medan vissa mellanlandar på väg till eller från Västkusten väljer andra att bila runt Vänern på semestern.

– Vi har förvånansvärt många besökare som säger att de bara råkade hamna i Åmål och kommer att stanna här i några timmar, berättar Lena Wong Lindberg, turistbyråansvarig.

Satsar på folkfester

De flesta småkommunerna i Dalsland och Värmland marknadsför sig som idylliska skogsparadis för naturturister. För vissa fungerar taktiken hyfsat, men det är svårt att tjäna pengar på folk som bara vill paddla kanot eller vandra bland granar. Därför försöker Åmål målmedvetet att etablera sig som en livfull evenemangsstad.

”Smalare publik”

– Vi har haft jättemycket besökare utifrån under de stora festivalerna, säger Lena Wong Lindberg, som också noterat att gästhamnen bara har varit riktigt full två gånger i sommar: Vid Hamnkalaset och Bluesfesten.

– Bokdagarna lockar en smalare publik som vet vart de ska, utan att komma hit och be om tips på sevärdheter eller aktiviteter.

Mellan april och juli i år hade Åmåls turistbyrå totalt 7 896 besökare, vilket är en liten ökning jämfört med i fjol, då räkneverket stannade på 7 767.

– I år har vi reagerat på att fler och fler schweizare hittar hit. Frågan är vad som lockar dem till Dalsland. Det är ju ändå en bra bit att åka, menar jag, säger Lena Wong Lindberg

Saknar sängplatser

De största turistgrupperna i Åmål är svenskar, följt av tyskar och norrmän. Men oavsett var besökarna kommer ifrån så brukar den vanligaste frågan lyda: ”Var kan vi bo billigt och bekvämt?”. Sådana sängplatser har varit en bristvara sedan vandrarhemmet blev asylboende, framför allt i samband med bluesen.

– Rent allmänt har vi fått mindre klagomål i år än i fjol. Kanske beror det på att vädret har varit bättre, säger Lena Wong Lindberg.

Sakta men säkert etablerar sig Åmål som ett komplement och inlandsalternativ till de klassiska sommarorterna i Bohuslän. Det märks bland annat på en växande ström Stockholmare. Medan vissa mellanlandar på väg till eller från Västkusten väljer andra att bila runt Vänern på semestern.

– Vi har förvånansvärt många besökare som säger att de bara råkade hamna i Åmål och kommer att stanna här i några timmar, berättar Lena Wong Lindberg, turistbyråansvarig.

Satsar på folkfester

De flesta småkommunerna i Dalsland och Värmland marknadsför sig som idylliska skogsparadis för naturturister. För vissa fungerar taktiken hyfsat, men det är svårt att tjäna pengar på folk som bara vill paddla kanot eller vandra bland granar. Därför försöker Åmål målmedvetet att etablera sig som en livfull evenemangsstad.

”Smalare publik”

– Vi har haft jättemycket besökare utifrån under de stora festivalerna, säger Lena Wong Lindberg, som också noterat att gästhamnen bara har varit riktigt full två gånger i sommar: Vid Hamnkalaset och Bluesfesten.

– Bokdagarna lockar en smalare publik som vet vart de ska, utan att komma hit och be om tips på sevärdheter eller aktiviteter.

Mellan april och juli i år hade Åmåls turistbyrå totalt 7 896 besökare, vilket är en liten ökning jämfört med i fjol, då räkneverket stannade på 7 767.

– I år har vi reagerat på att fler och fler schweizare hittar hit. Frågan är vad som lockar dem till Dalsland. Det är ju ändå en bra bit att åka, menar jag, säger Lena Wong Lindberg

Saknar sängplatser

De största turistgrupperna i Åmål är svenskar, följt av tyskar och norrmän. Men oavsett var besökarna kommer ifrån så brukar den vanligaste frågan lyda: ”Var kan vi bo billigt och bekvämt?”. Sådana sängplatser har varit en bristvara sedan vandrarhemmet blev asylboende, framför allt i samband med bluesen.

– Rent allmänt har vi fått mindre klagomål i år än i fjol. Kanske beror det på att vädret har varit bättre, säger Lena Wong Lindberg.

Turism i Åmål

• Den mest hektiska perioden på turistbyrån startar vid bluesfesten och pågår i cirka tre veckor.

• De flesta besökarna kommer från Sverige (totalt 5 600 under 2015), följt av Tyskland (2 600) och Norge (1 300). Danskarna har blivit färre än förr medan schweizarna är en turistgrupp som verkar vara på uppgång.

• 7 896 personer besökte Åmåls turistbyrå under april–juli 2016. Det är 129 fler än under motsvarande period i fjol.

• Fyra personer arbetar på turistbyrån under högsäsong.

Källa: