2016-07-20 12:05

2016-07-20 12:08

Kaféet laddar om inför Hamnkalaset

ÅMÅL: Sommarentreprenörer hoppas på många kunder till helgen

Under blueshelgen hade sommarkaféet på Fisketorget uppemot 1000 besökare. Nu laddar sommarentreprenörerna Emma Abrahamsson och Matilda Forsberg om inför helgens hamnkalas.

Under blueshelgen var det högtryck hos restaurangerna och kaféerna i Åmåls centrum. Några av dem som serverade alla hungriga Åmålsbor och turister var sommarentreprenörerna Emma Abrahamsson och Matilda Forsberg. De driver ett sommarkafé på Fisketorget som heter Sommarfiket.

– En vanlig dag brukar vi ha runt 30-40 kunder, men under bluesen gick det över förväntan. Uppemot 1000 personer handlade hos oss under hela helgen, säger Matilda Forsberg.

Kundströmmen var värst under förmiddagen och lugnade ner sig något framåt femtiden.

– Det var både stressigt och lärorikt. Vi tvingades komma på lösningar till problem som kunde uppstå, till exempel när något tog slut. Och strategier för hur allt skulle gå så smidigt som möjligt, säger Matilda Forsberg.

Repris av bluesen

De tar med sig erfarenheten när det nu är dags för Hamnkalaset.

– Det är fortfarande mycket folk kvar i Åmål så jag tror att vi kan få en repris av bluesen, säger Emma Abrahamsson.

Matilda Forsberg tror också att det kan bli mer kunder än vanligt och ser framemot evenemanget.

– Bluesen är rolig, men det känns som att Hamnkalaset är mer inriktat mot ungdomar, säger hon.

Ville testa något nytt

Matilda Forsberg har tidigare arbetat som feriepraktikant på olika ställen i Åmåls kommun. I år är första gången som hon testar hur det är att vara sommarentreprenör.

– Jag ville testa något som skiljer sig från de vanliga sommarjobben och det visade sig att jag tycker att det är roligare att driva eget. Jag tycker att man lär sig mer och det blir en annan känsla när man har skapat något själv, säger hon.

Grovt bröd populärt

Emma Abrahamsson har däremot erfarenhet av entreprenörskapet sedan tidigare. Förra året drev hon företaget ”Smugglarpojkarnas handelsbåt” tillsammans med Wictor Bodmark. Företagets idé var att sälja färska bullar och färskt bröd till sommargästerna.

– Jag lärde mig att det krävs mycket ansvar när man driver eget, inte minst när det gäller att ha hand om alla pengar. Dessutom fick jag reda på att det är många som vill ha grovt bröd, säger hon.

Sommarkaféet har därför, sedan starten i månadsskiftet juni-juli, varit noga med att erbjuda grovt bröd till kunderna.

Satsar på hembakt

I sortimentet finns bland annat våfflor, kulglass, hembakt fika, toast och smoothies.

– Det kändes som en självklarhet för oss att vi skulle satsa på hembakt. Det brukar alltid vara mer uppskattat än köpta bakverk. Annars försökte vi tänka på vad folk vanligtvis vill ha men som inte är för krångligt att fixa, säger Matilda Forsberg.

Tjejerna har fått positiv respons från kunderna, som berömmer deras sortiment och hur de sköter kaféet. Men de flesta är överens om att priserna är för låga.

– Att sätta priserna har nästan varit det svåraste. Vi vill att det ska finnas något för allas plånböcker och samtidigt tjäna på det, säger Matilda Forsberg.

Under blueshelgen var det högtryck hos restaurangerna och kaféerna i Åmåls centrum. Några av dem som serverade alla hungriga Åmålsbor och turister var sommarentreprenörerna Emma Abrahamsson och Matilda Forsberg. De driver ett sommarkafé på Fisketorget som heter Sommarfiket.

– En vanlig dag brukar vi ha runt 30-40 kunder, men under bluesen gick det över förväntan. Uppemot 1000 personer handlade hos oss under hela helgen, säger Matilda Forsberg.

Kundströmmen var värst under förmiddagen och lugnade ner sig något framåt femtiden.

– Det var både stressigt och lärorikt. Vi tvingades komma på lösningar till problem som kunde uppstå, till exempel när något tog slut. Och strategier för hur allt skulle gå så smidigt som möjligt, säger Matilda Forsberg.

Repris av bluesen

De tar med sig erfarenheten när det nu är dags för Hamnkalaset.

– Det är fortfarande mycket folk kvar i Åmål så jag tror att vi kan få en repris av bluesen, säger Emma Abrahamsson.

Matilda Forsberg tror också att det kan bli mer kunder än vanligt och ser framemot evenemanget.

– Bluesen är rolig, men det känns som att Hamnkalaset är mer inriktat mot ungdomar, säger hon.

Ville testa något nytt

Matilda Forsberg har tidigare arbetat som feriepraktikant på olika ställen i Åmåls kommun. I år är första gången som hon testar hur det är att vara sommarentreprenör.

– Jag ville testa något som skiljer sig från de vanliga sommarjobben och det visade sig att jag tycker att det är roligare att driva eget. Jag tycker att man lär sig mer och det blir en annan känsla när man har skapat något själv, säger hon.

Grovt bröd populärt

Emma Abrahamsson har däremot erfarenhet av entreprenörskapet sedan tidigare. Förra året drev hon företaget ”Smugglarpojkarnas handelsbåt” tillsammans med Wictor Bodmark. Företagets idé var att sälja färska bullar och färskt bröd till sommargästerna.

– Jag lärde mig att det krävs mycket ansvar när man driver eget, inte minst när det gäller att ha hand om alla pengar. Dessutom fick jag reda på att det är många som vill ha grovt bröd, säger hon.

Sommarkaféet har därför, sedan starten i månadsskiftet juni-juli, varit noga med att erbjuda grovt bröd till kunderna.

Satsar på hembakt

I sortimentet finns bland annat våfflor, kulglass, hembakt fika, toast och smoothies.

– Det kändes som en självklarhet för oss att vi skulle satsa på hembakt. Det brukar alltid vara mer uppskattat än köpta bakverk. Annars försökte vi tänka på vad folk vanligtvis vill ha men som inte är för krångligt att fixa, säger Matilda Forsberg.

Tjejerna har fått positiv respons från kunderna, som berömmer deras sortiment och hur de sköter kaféet. Men de flesta är överens om att priserna är för låga.

– Att sätta priserna har nästan varit det svåraste. Vi vill att det ska finnas något för allas plånböcker och samtidigt tjäna på det, säger Matilda Forsberg.

  • Emma Bäckström