2016-07-13 14:50

2016-07-13 14:51

Hundratusentals kronor är förlorade

TÖSSE: Bredbandskabel grävdes av vid vägbygge – Tössestugan drabbas hårt

Storförlust. På grund av att bredbandskabeln grävdes av i samband med ombyggnaden av E45 har Tössestugan varit utan fast telefon och internetuppkoppling i två veckor.
– Katastrof, säger restaurang- och hotellägaren Krystyna Gustavsson.

Vanligtvis brukar Tössestugan ha gott om gäster vid den här tiden på året, men så ser det inte ut i nuläget. Hotellrummen ekar tomma och även trogna matgäster uteblir när de inte längre kan ringa och ta reda på vad som serveras till lunch i restaurangen.

– Jag känner mig liten och ensam mot de stora aktörerna, säger Krystyna Gustavsson, som har varit i kontakt med såväl bredbandsleverantörer som Trafikverket och byggföretaget Peab efter att verksamheten abrupt förlorade sin internetuppkoppling och fasta telefonförbindelse den 29 juni.

– Ingen kan mig ge något svar om när avbrottet är åtgärdat.

Enligt Krystyna Gustavssons beräkningar har hon förlorat flera hundratusen kronor till följd av uteblivna rumsbokningar och matgäster. Dessa pengar vill hon ha ersättning för, men ingen av dem som hon har varit i kontakt med vill ta på sig ansvaret.

Trafikverket svarar kort i ett mejl: ”Du får rikta dina krav till den telefonoperatör som i sin tur kan kräva Peab på ersättning. Trafikverket kommer inte att bli ersättningsskyldig i detta ärende”.

Klent med hjälp

– Jag försökte ringa till Telia och fick plats nummer 79 i kön. Efter att ha väntat i en och en halv timme blev jag bortkopplad, säger Krystyna Gustavsson.

Hennes andra operatör, Tele2, svarade visserligen när hon ringde, men den enda hjälpen hon fick var att de fasta telefonsamtalen kopplades över till mobiltelefonen, som både har dålig mottagning och inte alltid är nåbar.

– Det här är en katastrof i stor skala, säger Krystyna Gustavsson. De enda rumsbokningarna vi har är de som gjordes innan avbrottet.

Hon befarar att den nuvarande situationen kan få konsekvenser på sikt.

– Intäkterna från sommaren hjälper till att bära verksamheten under hösten, som brukar vara jobbig. Nu försvinner den ekonomiska tryggheten.

I grund och botten är det byggföretaget Peab som orsakat problemen, om än genom olycka, då bredbandskabeln grävdes av i samband med ombyggnaden av E45 mellan Tösse och Ånimskog.

– Det är beklagligt när någonting sånt här sker, säger platschefen Per Haglund, som har varit i kontakt med fibernätsägaren Skanova för att ta reda på vilken status kabeln har.

– Det senaste beskedet jag fick var att det skulle kolla upp avbrottet direkt och att de har lagt in prioritet på ärendet.

Flera drabbade

Förutom Tössestugan står även flera hushåll i trakten utan internet och hemtelefon. Den lokala bensinstationen drabbades också inledningsvis av avbrottet, vilket bland annat innebar att kortterminalerna slutade fungera. Men efter att bensinbolagets huvudkontor hade varit i kontakt med Peab återfick de snabbt uppkopplingen.

– Det tog cirka en dag, säger stationschefen Sandra Larsson.

Vanligtvis brukar Tössestugan ha gott om gäster vid den här tiden på året, men så ser det inte ut i nuläget. Hotellrummen ekar tomma och även trogna matgäster uteblir när de inte längre kan ringa och ta reda på vad som serveras till lunch i restaurangen.

– Jag känner mig liten och ensam mot de stora aktörerna, säger Krystyna Gustavsson, som har varit i kontakt med såväl bredbandsleverantörer som Trafikverket och byggföretaget Peab efter att verksamheten abrupt förlorade sin internetuppkoppling och fasta telefonförbindelse den 29 juni.

– Ingen kan mig ge något svar om när avbrottet är åtgärdat.

Enligt Krystyna Gustavssons beräkningar har hon förlorat flera hundratusen kronor till följd av uteblivna rumsbokningar och matgäster. Dessa pengar vill hon ha ersättning för, men ingen av dem som hon har varit i kontakt med vill ta på sig ansvaret.

Trafikverket svarar kort i ett mejl: ”Du får rikta dina krav till den telefonoperatör som i sin tur kan kräva Peab på ersättning. Trafikverket kommer inte att bli ersättningsskyldig i detta ärende”.

Klent med hjälp

– Jag försökte ringa till Telia och fick plats nummer 79 i kön. Efter att ha väntat i en och en halv timme blev jag bortkopplad, säger Krystyna Gustavsson.

Hennes andra operatör, Tele2, svarade visserligen när hon ringde, men den enda hjälpen hon fick var att de fasta telefonsamtalen kopplades över till mobiltelefonen, som både har dålig mottagning och inte alltid är nåbar.

– Det här är en katastrof i stor skala, säger Krystyna Gustavsson. De enda rumsbokningarna vi har är de som gjordes innan avbrottet.

Hon befarar att den nuvarande situationen kan få konsekvenser på sikt.

– Intäkterna från sommaren hjälper till att bära verksamheten under hösten, som brukar vara jobbig. Nu försvinner den ekonomiska tryggheten.

I grund och botten är det byggföretaget Peab som orsakat problemen, om än genom olycka, då bredbandskabeln grävdes av i samband med ombyggnaden av E45 mellan Tösse och Ånimskog.

– Det är beklagligt när någonting sånt här sker, säger platschefen Per Haglund, som har varit i kontakt med fibernätsägaren Skanova för att ta reda på vilken status kabeln har.

– Det senaste beskedet jag fick var att det skulle kolla upp avbrottet direkt och att de har lagt in prioritet på ärendet.

Flera drabbade

Förutom Tössestugan står även flera hushåll i trakten utan internet och hemtelefon. Den lokala bensinstationen drabbades också inledningsvis av avbrottet, vilket bland annat innebar att kortterminalerna slutade fungera. Men efter att bensinbolagets huvudkontor hade varit i kontakt med Peab återfick de snabbt uppkopplingen.

– Det tog cirka en dag, säger stationschefen Sandra Larsson.