2016-06-13 13:29

2016-06-13 13:29

Elever byggde effektiva solfångare

ÅMÅL: Vinnargruppen höjde temperaturen med 47 grader

Energilösning. Hur värmer man upp luft på ett billigt och effektivt sätt? Förstaårseleverna på el- och energiprogrammet på Karlbergsgymnasiet avslutade terminen med ett experiment.

För att omsätta teorin i praktiken avslutade förstaårseleverna på el- och energiprogrammet kursen energiteknik med att bygga egna solluftvärmare. Kortfattat handlade det om att omvandla kall luft till varm – en luftburen värmekälla.

– Man kan använda det till allt från att driva ut fukt från en krypgrund till att förse ett garage eller en sommarstuga med värme. Med tanke på hur det ser ut i världen så ligger det i tiden att tänka alternativt när det gäller, med mer energieffektiva och smarta lösningar, säger läraren Niklas Lindstedt.

Fick fria händer

Eleverna delades upp i grupper om två eller tre och fick utifrån ett grundmaterial med bland annat en plexiglasskiva, sedan fritt utforma sina solluftvärmare.

Projektet, som pågick i sju veckor, avslutades med en tävling där det gällde att komma upp i en så hög temperatur som möjligt. Gruppernas byggen låg ute i solen ett par timmar och den vinnande gruppen kom upp i 72 grader. Luften som gick in i solluftvärmaren höll 25 grader och utluften nådde alltså 72 grader, vilket gav en differens på 47 grader.

– En del gick in för det mer än andra, men överlag fick grupperna väldigt bra resultat, säger Niklas Lindstedt.

Fläkt och träkanaler

Den vinnande solluftvärmaren sög in luft via en fläkt i botten, luften färdades sedan via träkanaler innan den gick ut på andra sidan, förklarar Jacob Andersson i vinnarlaget.

– Vi målade den svart för att ta upp värmen på bästa sätt och så gjorde vi den väldigt tät med tätningslist och silikon på undersidan, säger Jacob Andersson som jobbade tillsammans med Tobias Nilsson och Filip Axelsson.

Maria Crepulja och Lisa Karlsson, som kom tvåa i tävlingen, hade valt en annan taktik. De hade målat folie för att behålla solljuset inne i solluftvärmaren.

För andra grupper gick det sämre.

– En grupp hade nyss målat invändigt så då blev det kondens och dimmig, och en grupp hann inte klart med den, säger Niklas Lindstedt.

Projektet har fallit väl ut och mycket talar för att det blir ett stående inslag i kursen.

– Det engagerar eleverna och så finns det en nyttoeffekt i det, så vi kommer säkert att fortsätta med det här nästa år också.

Ska testas på lekstuga

Vissa elever har valt att ta hem sina byggen och läraren Niklas Lindstedt kommer under sommaren att testa en av solluftvärmarna på en lekstuga.

– Jag vill se hur den beter sig. Vi får utvärdera i höst sedan.

För att omsätta teorin i praktiken avslutade förstaårseleverna på el- och energiprogrammet kursen energiteknik med att bygga egna solluftvärmare. Kortfattat handlade det om att omvandla kall luft till varm – en luftburen värmekälla.

– Man kan använda det till allt från att driva ut fukt från en krypgrund till att förse ett garage eller en sommarstuga med värme. Med tanke på hur det ser ut i världen så ligger det i tiden att tänka alternativt när det gäller, med mer energieffektiva och smarta lösningar, säger läraren Niklas Lindstedt.

Fick fria händer

Eleverna delades upp i grupper om två eller tre och fick utifrån ett grundmaterial med bland annat en plexiglasskiva, sedan fritt utforma sina solluftvärmare.

Projektet, som pågick i sju veckor, avslutades med en tävling där det gällde att komma upp i en så hög temperatur som möjligt. Gruppernas byggen låg ute i solen ett par timmar och den vinnande gruppen kom upp i 72 grader. Luften som gick in i solluftvärmaren höll 25 grader och utluften nådde alltså 72 grader, vilket gav en differens på 47 grader.

– En del gick in för det mer än andra, men överlag fick grupperna väldigt bra resultat, säger Niklas Lindstedt.

Fläkt och träkanaler

Den vinnande solluftvärmaren sög in luft via en fläkt i botten, luften färdades sedan via träkanaler innan den gick ut på andra sidan, förklarar Jacob Andersson i vinnarlaget.

– Vi målade den svart för att ta upp värmen på bästa sätt och så gjorde vi den väldigt tät med tätningslist och silikon på undersidan, säger Jacob Andersson som jobbade tillsammans med Tobias Nilsson och Filip Axelsson.

Maria Crepulja och Lisa Karlsson, som kom tvåa i tävlingen, hade valt en annan taktik. De hade målat folie för att behålla solljuset inne i solluftvärmaren.

För andra grupper gick det sämre.

– En grupp hade nyss målat invändigt så då blev det kondens och dimmig, och en grupp hann inte klart med den, säger Niklas Lindstedt.

Projektet har fallit väl ut och mycket talar för att det blir ett stående inslag i kursen.

– Det engagerar eleverna och så finns det en nyttoeffekt i det, så vi kommer säkert att fortsätta med det här nästa år också.

Ska testas på lekstuga

Vissa elever har valt att ta hem sina byggen och läraren Niklas Lindstedt kommer under sommaren att testa en av solluftvärmarna på en lekstuga.

– Jag vill se hur den beter sig. Vi får utvärdera i höst sedan.