2016-06-13 17:23

2016-06-13 17:23

Åmålsfärja ersätter den sönderblåsta

ÅMÅL: Fraktades på fem lastbilar till Överkalix

Trafikverkets beredskapsfärja med 15 pontoner har under helgen fraktats på fem lastbilar från Åmål till Överkalix.
Den ska ersätta linfärjan Paulina som fick styrhytten knäckt av blåsten i onsdags.

Det var i onsdags i förra veckan som styrhytten på linfärjan Paulina i sjön Djupträsk i Överkalix blåste sönder. Inga bilar fanns ombord och inga människor skadades, men en dramatisk film med händelsen har fått stor spridning.

Sedan dess har trafiken på Bohedenleden över Djupträsk varit avstängd, med en omväg på tre mil som följd.

Lastades i Åmål

Räddningen blir Trafikverkets färjerederis beredskapsfärja. I torsdags och fredags lastades den i Åmål för att i sällskap med en kranbil fraktas på fem lastbilar till Överkalix.

På söndagen flög sedan tre personer från Åmål upp för att på måndagen och tisdagen ansvara för att på plats montera färjan.

Under måndagsförmiddagen höll alla fem lastbilar på att lastas av.

– Förhoppningsvis kan vi besikta på tisdag eftermiddag och sedan ska trafiken snart kunna komma i gång igen, sa Rolf Nilsson från Trafikverkets färjerederi och varvschef på Fridhems varv i Lysekil, vid lastningen i Åmål i fredags.

Vägverket köpte beredskapsfärjan under 1990-talet just för sådana här situationer, när ordinarie färjor måste tas ur trafik. Senast den ryckte ut var 2014, vid Högmarsö, och dessförinnan Stegeborg 2010 och Nössemark 2009. I höst är den bokad för att användas vid en timmertransport i Deje. När den inte är i drift förvaras den i Åmål.

Byggd på Åsiverken

Åmålsfärjan är till stora delar byggd på Åsiverken och hör till det absolut sista som tillverkades på Åmålsvarvet. En del är tillverkat i Lödöse.

Den är av militär typ och består av 15 pontoner som är 15 gånger 3 meter, samt en separat styrenhet. Den väger 77 ton och får lasta 75 ton, vilket betyder att kapaciteten är högre än den ordinarie färjan.

Det var i onsdags i förra veckan som styrhytten på linfärjan Paulina i sjön Djupträsk i Överkalix blåste sönder. Inga bilar fanns ombord och inga människor skadades, men en dramatisk film med händelsen har fått stor spridning.

Sedan dess har trafiken på Bohedenleden över Djupträsk varit avstängd, med en omväg på tre mil som följd.

Lastades i Åmål

Räddningen blir Trafikverkets färjerederis beredskapsfärja. I torsdags och fredags lastades den i Åmål för att i sällskap med en kranbil fraktas på fem lastbilar till Överkalix.

På söndagen flög sedan tre personer från Åmål upp för att på måndagen och tisdagen ansvara för att på plats montera färjan.

Under måndagsförmiddagen höll alla fem lastbilar på att lastas av.

– Förhoppningsvis kan vi besikta på tisdag eftermiddag och sedan ska trafiken snart kunna komma i gång igen, sa Rolf Nilsson från Trafikverkets färjerederi och varvschef på Fridhems varv i Lysekil, vid lastningen i Åmål i fredags.

Vägverket köpte beredskapsfärjan under 1990-talet just för sådana här situationer, när ordinarie färjor måste tas ur trafik. Senast den ryckte ut var 2014, vid Högmarsö, och dessförinnan Stegeborg 2010 och Nössemark 2009. I höst är den bokad för att användas vid en timmertransport i Deje. När den inte är i drift förvaras den i Åmål.

Byggd på Åsiverken

Åmålsfärjan är till stora delar byggd på Åsiverken och hör till det absolut sista som tillverkades på Åmålsvarvet. En del är tillverkat i Lödöse.

Den är av militär typ och består av 15 pontoner som är 15 gånger 3 meter, samt en separat styrenhet. Den väger 77 ton och får lasta 75 ton, vilket betyder att kapaciteten är högre än den ordinarie färjan.