2016-04-29 15:19

2016-04-29 15:19

Säsongstart på Not Quite

FENGERSFORS: Tre vernissager och ett invigningstal

På arbetarrörelsens internationella högtidsdag, den 1 maj, slås portarna upp till bruksområdet i Fengersfors. Kulturkooperativet Not Quite inleder säsongen med inspirerande utställningar och en värmländsk invigningstalare.

Vid sidan av Håverudsakvedukten och Baldersnäs herrgård är Fengersfors bruk det största besöksmålet i Dalsland. Så har det varit nästan ända sedan kulturkooperativet Not Quite etablerade sig på fabriksområdet.

Årets sommarprogram innehåller allt från en ny operauppsättning till matfestivalen Glupsk på Dalsland, men grunden i verksamheten är som vanligt konst och konsthantverk. Under säsongsöppningen bjuds det på tre vernissager i lika många utställningslokaler.

Textilier i samtal

I den största lokalen, Ocenhallen plan 3, visas en textilinstallation som kallas för ”Avigan”. Utställningen är ett möte mellan konstnärerna Mie Felth och Funny Livdotter. Genom sina olika uttrycksformer för de ett samtal som kretsar kring begreppen utanför och innanför.

Skåningen Mie Felth och smålänningen Funny Livdotter har båda tagit kandidatexamen på HDK Steneby och är medlemmar i Not Quite.

Nationalromantik

I Maskinhallen ställer ljudkonstnären Tommy Carlsson från Göteborg ut ”Det är bättre förr”, ett verk som applicerar nationalromantikens ideal på vår samtid. Carlsson arbetar i huvudsak med installationskonst och videoverk som fokuserar på människans förhållande till sin omgivning.

Magiska möten

Den tredje premiärutställningen på Not Quite kallas för ”Liminal” och är skapad av järnabon Per Ingvad. Med avstamp i glas och smide har den Stenebyutbildade möbeldesignern försökt skapa magiska möten i ett gränsland mellan en inre och yttre värld.

Invigningstalare är Anna Åberg, konstchef på landstinget i Värmland. Hennes avdelning har en budget på 845 000 kronor per år till inköp av samtidskonst för att tillgodose landstingets lokaler. Kanske hittar hon något som kan vara av intresse i Fengersfors.

Vid sidan av Håverudsakvedukten och Baldersnäs herrgård är Fengersfors bruk det största besöksmålet i Dalsland. Så har det varit nästan ända sedan kulturkooperativet Not Quite etablerade sig på fabriksområdet.

Årets sommarprogram innehåller allt från en ny operauppsättning till matfestivalen Glupsk på Dalsland, men grunden i verksamheten är som vanligt konst och konsthantverk. Under säsongsöppningen bjuds det på tre vernissager i lika många utställningslokaler.

Textilier i samtal

I den största lokalen, Ocenhallen plan 3, visas en textilinstallation som kallas för ”Avigan”. Utställningen är ett möte mellan konstnärerna Mie Felth och Funny Livdotter. Genom sina olika uttrycksformer för de ett samtal som kretsar kring begreppen utanför och innanför.

Skåningen Mie Felth och smålänningen Funny Livdotter har båda tagit kandidatexamen på HDK Steneby och är medlemmar i Not Quite.

Nationalromantik

I Maskinhallen ställer ljudkonstnären Tommy Carlsson från Göteborg ut ”Det är bättre förr”, ett verk som applicerar nationalromantikens ideal på vår samtid. Carlsson arbetar i huvudsak med installationskonst och videoverk som fokuserar på människans förhållande till sin omgivning.

Magiska möten

Den tredje premiärutställningen på Not Quite kallas för ”Liminal” och är skapad av järnabon Per Ingvad. Med avstamp i glas och smide har den Stenebyutbildade möbeldesignern försökt skapa magiska möten i ett gränsland mellan en inre och yttre värld.

Invigningstalare är Anna Åberg, konstchef på landstinget i Värmland. Hennes avdelning har en budget på 845 000 kronor per år till inköp av samtidskonst för att tillgodose landstingets lokaler. Kanske hittar hon något som kan vara av intresse i Fengersfors.