2016-03-18 09:06

2016-03-18 09:06

Tre av tio i final är från Karlbergsgymnasiet

ÅMÅL: Slutspurt inför stora regionmässan i Trollhättan

Tre av tio som är nominerade till finalen för att bli bästa UF-företag i Fyrbodalsregionen kommer från Karlbergsgymnasiet i Åmål.
Den stora regionala mässan hålls i Trollhättan på lördagen och under veckan pågick intensivt arbete för att finslipa presentationer och montrar.

Omkring 130 UF-företag (det vill säga företag som drivs och läggs ned av gymnasieelever i utbildningssyfte) från skolor runt om i Fyrbodalsområdet deltar med utställningsmontrar i organisationen Ung Företagsamhets stora regionala mässa på Nova arena i Trollhättan den 19 mars.

Under mässan pågår en rad tävlingar, där eleverna kan vinna priser och kvalificera sig för den stora riksmässan i Stockholm.

Möter en jury

Karlbergsgymnasiet i Åmål har genom åren satsat på UF och har haft framgång i tävlingarna. Den mest prestigefyllda kategorin är ”Årets UF-företag” och där har Karlberg i år tre UF-företag med – av totalt tio från hela regionen. De har valts ut till en final och ska presentera sitt företag inför en tävlingsjury. Presentationen avgör tillsammans med en intervju och kvaliteten på utställningsmontern vem som vinner.

Ett av Karlbergsföretagen som är i final, Creative child UF, har redan vunnit 1 500 kronor för att ha skrivit den näst bästa affärsplanen i Fyrbodal. Barn- och fritidstjejerna Michaela Johansson, Lina Videdal, Alexandra Skoog och Anna Hjort har skrivit och gett ut en bilderbok utan bilder, där barnen själva får illustrera texten.

Kurser och lappar

De andra två finalisterna är Natural Horsemanship UF, som drivs av Camilla Bäck, och Märk it UF, som drivs av Ida Johansson, Mathilda Eriksson och Simon de Boer. De arbetar med att arrangera kurser, respektive att sälja märklappar som har QR-koder i stället för adress och telefonnummer i klarspråk.

De sista dagarna pågick intensivt arbete med att få allt färdigt. Camilla Bäck hade saker kvar att fixa med sin monter, i ett klassrum finslipade tjejerna i Creative child på sin jurypresentation och i en datorsal arbetade Märk it hårt.

– Vi har allt möjligt annat att göra i skolan också, så det är mycket nu, säger Simon de Boer.

Merparten av de regionala tävlingarna avgörs på plats på mässan. Det går bland annat att vinna pris för bästa monter, bästa vara, bästa tjänst, bästa säljare och bästa produktutveckling. Totalt deltar nio UF-företag, med cirka 50 elever, från Karlbergsgymnasiet.

Omkring 130 UF-företag (det vill säga företag som drivs och läggs ned av gymnasieelever i utbildningssyfte) från skolor runt om i Fyrbodalsområdet deltar med utställningsmontrar i organisationen Ung Företagsamhets stora regionala mässa på Nova arena i Trollhättan den 19 mars.

Under mässan pågår en rad tävlingar, där eleverna kan vinna priser och kvalificera sig för den stora riksmässan i Stockholm.

Möter en jury

Karlbergsgymnasiet i Åmål har genom åren satsat på UF och har haft framgång i tävlingarna. Den mest prestigefyllda kategorin är ”Årets UF-företag” och där har Karlberg i år tre UF-företag med – av totalt tio från hela regionen. De har valts ut till en final och ska presentera sitt företag inför en tävlingsjury. Presentationen avgör tillsammans med en intervju och kvaliteten på utställningsmontern vem som vinner.

Ett av Karlbergsföretagen som är i final, Creative child UF, har redan vunnit 1 500 kronor för att ha skrivit den näst bästa affärsplanen i Fyrbodal. Barn- och fritidstjejerna Michaela Johansson, Lina Videdal, Alexandra Skoog och Anna Hjort har skrivit och gett ut en bilderbok utan bilder, där barnen själva får illustrera texten.

Kurser och lappar

De andra två finalisterna är Natural Horsemanship UF, som drivs av Camilla Bäck, och Märk it UF, som drivs av Ida Johansson, Mathilda Eriksson och Simon de Boer. De arbetar med att arrangera kurser, respektive att sälja märklappar som har QR-koder i stället för adress och telefonnummer i klarspråk.

De sista dagarna pågick intensivt arbete med att få allt färdigt. Camilla Bäck hade saker kvar att fixa med sin monter, i ett klassrum finslipade tjejerna i Creative child på sin jurypresentation och i en datorsal arbetade Märk it hårt.

– Vi har allt möjligt annat att göra i skolan också, så det är mycket nu, säger Simon de Boer.

Merparten av de regionala tävlingarna avgörs på plats på mässan. Det går bland annat att vinna pris för bästa monter, bästa vara, bästa tjänst, bästa säljare och bästa produktutveckling. Totalt deltar nio UF-företag, med cirka 50 elever, från Karlbergsgymnasiet.