2016-02-22 11:44

2016-02-22 11:44

Sanne Skjervik gör scenkonst i Göteborg

GÖTEBORG: Åmålsbo sätter upp en teaterföreställning

Sanne Skjervik från Åmål och hennes kollega Ragnhild Lennblad kommer i vår att dramatisera Martina Montelius roman ”Främlingsleguanen” på teaterscenen i Göteborg. Från perspektivet av ett barn och en leguan, följer de tidsandan och reflekterar över vad en främling är.

Sanne Skjervik, född och uppvuxen i Åmål, har drömt om att spela teater sedan hon lärde sig prata. Efter att ha läst teater i Karlstad samt dans och koreografi på Gotland, antogs hon till en treårig teaterutbildning på East 15 Acting School i Loughton, England. Där tog hon sin examen 2012, en BA (Hons) Physical Theatre, som första svensk någonsin.

Sedan Sanne Skjervik återvände till Sverige har hon varit aktiv i frigruppen Skapet i Göteborg, i vilken hon träffade kollegan Ragnhild Lennblad. Tillsammans bestämde de sig hösten 2014 för att skapa något eget tillsammans. Konceptet fastslogs ett år senare.

Mörk underton

– Jag läste ”Främlingsleguanen” av Martina Montelius i höstas och blev alldeles fängslad. Jag har aldrig läst något liknande. Den påminner om ”Dvärgen” av Per Lagerkvist, men är mer humoristisk även om den mörka undertonen är framträdande. Jag berättade om den för Ragnhild och vi insåg att vi äntligen funnit vår duoföreställning, säger Sanne Skjervik

”Främlingsleguanen” handlar om ett barn som säger upp sig från dagis. Eftersom föräldrarna är spårlöst försvunna, lever barnet i lägenheten med sin tysktalande leguan som enda sällskap. Emellanåt ger de sig ut på upptäcktsfärd bland höghusen och människorna utanför lägenheten.

Barnet som metafor

Efter att ha fått godkänt av författaren Martina Montelius, började Sanne Skjervik och Ragnhild Lennblad omarbeta manuset.

– I ”Främlingsleguanen” är det tydligt att barnet är en främling för vuxenvärlden. Jag tror att de flesta barn ofta känner sig på samma sätt som karaktären i boken, även om förhållandena inte är lika extrema. Känslan av främlingskap kan både bero på att man som barn inte släpps in i de vuxnas vardag eller att man väljer att ta avstånd. Eftersom att alla kan relatera till hur det är att vara barn, har vi valt att använda barnet som en metafor för att reflektera över vad en främling egentligen är, säger Sanne Skjervik.

Utmaningen som Sanne Skjervik och Ragnhild Lennblad nu står inför är att, som två medelklasstjejer i Sverige, lyckas fånga och utstråla känslan av främlingskap. Skjervik, som ska spela barnet, måste dessutom lyckas leta upp sitt barnasinne.

– Det är lätt hänt att det blir fel när vuxna försöker spela barn. Det gäller att hitta rätt nivå, säger Sanne Skjervik.

Under januari har duon skrivit och omarbetat manus. I veckan gick de för första gången in i studion för att öva in sina repliker. Den 21-23 april kommer de bjuda in allmänheten till Teater Jaguar i Göteborg för att visa en första version av dramatiseringen. Utefter hur publiken reagerar kommer de därefter omarbeta manuset ytterligare tills det är dags för den fulländade föreställningen.

Sanne Skjervik, född och uppvuxen i Åmål, har drömt om att spela teater sedan hon lärde sig prata. Efter att ha läst teater i Karlstad samt dans och koreografi på Gotland, antogs hon till en treårig teaterutbildning på East 15 Acting School i Loughton, England. Där tog hon sin examen 2012, en BA (Hons) Physical Theatre, som första svensk någonsin.

Sedan Sanne Skjervik återvände till Sverige har hon varit aktiv i frigruppen Skapet i Göteborg, i vilken hon träffade kollegan Ragnhild Lennblad. Tillsammans bestämde de sig hösten 2014 för att skapa något eget tillsammans. Konceptet fastslogs ett år senare.

Mörk underton

– Jag läste ”Främlingsleguanen” av Martina Montelius i höstas och blev alldeles fängslad. Jag har aldrig läst något liknande. Den påminner om ”Dvärgen” av Per Lagerkvist, men är mer humoristisk även om den mörka undertonen är framträdande. Jag berättade om den för Ragnhild och vi insåg att vi äntligen funnit vår duoföreställning, säger Sanne Skjervik

”Främlingsleguanen” handlar om ett barn som säger upp sig från dagis. Eftersom föräldrarna är spårlöst försvunna, lever barnet i lägenheten med sin tysktalande leguan som enda sällskap. Emellanåt ger de sig ut på upptäcktsfärd bland höghusen och människorna utanför lägenheten.

Barnet som metafor

Efter att ha fått godkänt av författaren Martina Montelius, började Sanne Skjervik och Ragnhild Lennblad omarbeta manuset.

– I ”Främlingsleguanen” är det tydligt att barnet är en främling för vuxenvärlden. Jag tror att de flesta barn ofta känner sig på samma sätt som karaktären i boken, även om förhållandena inte är lika extrema. Känslan av främlingskap kan både bero på att man som barn inte släpps in i de vuxnas vardag eller att man väljer att ta avstånd. Eftersom att alla kan relatera till hur det är att vara barn, har vi valt att använda barnet som en metafor för att reflektera över vad en främling egentligen är, säger Sanne Skjervik.

Utmaningen som Sanne Skjervik och Ragnhild Lennblad nu står inför är att, som två medelklasstjejer i Sverige, lyckas fånga och utstråla känslan av främlingskap. Skjervik, som ska spela barnet, måste dessutom lyckas leta upp sitt barnasinne.

– Det är lätt hänt att det blir fel när vuxna försöker spela barn. Det gäller att hitta rätt nivå, säger Sanne Skjervik.

Under januari har duon skrivit och omarbetat manus. I veckan gick de för första gången in i studion för att öva in sina repliker. Den 21-23 april kommer de bjuda in allmänheten till Teater Jaguar i Göteborg för att visa en första version av dramatiseringen. Utefter hur publiken reagerar kommer de därefter omarbeta manuset ytterligare tills det är dags för den fulländade föreställningen.

  • Emma Bäckström