2016-01-01 12:34

2016-01-01 12:34

Bytte dröm mot trygghet

MUSIK: Åmålsbördige klarinettisten Andreas Sundén klättrar på karriärstegen

Framstående. När det nyligen gavs tre 1900-talskonserter i Berwaldhallen i Stockholm så var det klarinettisten Andreas Sundén från Åmål som fick mest beröm av pressen.
– Jag ville egentligen spela tuba, men det fanns ingen plats som var ledig, säger den välmeriterade 39-åringen.

Som få andra scenartister med rötterna i Åmål har Andreas Sundén haft tillfälle att mäta sina krafter med några av de bästa kollegorna i branschen. Efter studier vid Ingesunds musikhögskola bar det av till Norge, där han tog examen vid musikhögskolan i Oslo 2001. Sedan dess har dalslänningen haft en lysande karriär som tagit honom genom stora delar av Europa.

– Nån gång har jag uppträtt i Globen inför 13 000 personer. Men den häftigaste arena som jag har spelat i är nog ändå Royal Albert Hall i London, säger Andreas Sundén, när han tillfälligt återvänt till Åmål för att fira jul.

Även finstämda, klassiska musiker behöver vila kroppen och komma bort ibland.

– En helt vanlig arbetsvecka har jag repetitioner måndag, tisdag och onsdag, sedan blir det konsert på torsdag, fredag, lördag och ibland söndag. Det händer också att vi klämmer in en dagkonsert då och då, säger Andreas Sundén, som till vardags är anställd av Sveriges Radios symfoniorkester.

Sällan personligt

Under 2015 har ensemblen hyllat den danske kompositören Carl Nielsen (1865–1931) med tre konsertkvällar hemma i Berwaldhallen. När sviten avslutades i mitten av december var det kvällens solist som rosades mest av Dagens Nyheter. ”Andreas Sundén lyfter fram de ljuvliga stunderna i Carl Nielsens klarinettkonsert”, står det bland annat i recensionen.

– Det var kul att läsa, säger huvudpersonen själv. Som orkestermusiker är det inte ofta man får personlig kritik.

Att karriären skulle bygga på klarinett var långt ifrån självklart när Andreas Sundén började intressera sig för musik i sjuårsåldern.

Häftigt instrument

– Jag ville egentligen spela tuba, det största och häftigaste instrumentet som de hade i Åmåls stadsmusikkår. Men när min far ringde till musikskolan och frågade om jag kunde börja hos dem fanns det ingen ledig plats för en ny tuba. Därför började jag spela klarinett istället.

Andrahandsvalet blev till ett lyckokast. Direkt efter musikhögskolan fick Andreas Sundén jobb på operahuset i Oslo, där han blev kvar i sju år. Efter en kortare mellanlandning i Malmö symfoniorkester kröntes karriären med en fast plats i anrika Koninklijk Concertgebouworchestra i Amsterdam.

– Det var mitt drömjobb, säger Andreas Sundén.

Hur hamnade du där?

– Genom provspelning. Det brukar vara ett par hundra musiker som konkurrerar om platserna. Först spelar man anonymt bakom en skärm, sedan väntar orkesterprov och annat. Det är en lång process och man ska ha lite tur för att lyckas.

Bra bas i Stockholm

Om det inte hade varit för familjens skull, så är det troligt att Andreas Sundén fortfarande hade bott och verkat utifrån Nederländernas huvudstad. Nu är det i stället Stockholm som blivit hans hemmaplan.

– Jag vet inte om vi blir kvar här, det är ingenting som vi har pratat om. Men som musiker har jag inte nått mitt slutmål, även om jag trivs väldigt bra med att ha Sveriges Radios symfoniorkester som bas, säger Andreas Sundén.

Som få andra scenartister med rötterna i Åmål har Andreas Sundén haft tillfälle att mäta sina krafter med några av de bästa kollegorna i branschen. Efter studier vid Ingesunds musikhögskola bar det av till Norge, där han tog examen vid musikhögskolan i Oslo 2001. Sedan dess har dalslänningen haft en lysande karriär som tagit honom genom stora delar av Europa.

– Nån gång har jag uppträtt i Globen inför 13 000 personer. Men den häftigaste arena som jag har spelat i är nog ändå Royal Albert Hall i London, säger Andreas Sundén, när han tillfälligt återvänt till Åmål för att fira jul.

Även finstämda, klassiska musiker behöver vila kroppen och komma bort ibland.

– En helt vanlig arbetsvecka har jag repetitioner måndag, tisdag och onsdag, sedan blir det konsert på torsdag, fredag, lördag och ibland söndag. Det händer också att vi klämmer in en dagkonsert då och då, säger Andreas Sundén, som till vardags är anställd av Sveriges Radios symfoniorkester.

Sällan personligt

Under 2015 har ensemblen hyllat den danske kompositören Carl Nielsen (1865–1931) med tre konsertkvällar hemma i Berwaldhallen. När sviten avslutades i mitten av december var det kvällens solist som rosades mest av Dagens Nyheter. ”Andreas Sundén lyfter fram de ljuvliga stunderna i Carl Nielsens klarinettkonsert”, står det bland annat i recensionen.

– Det var kul att läsa, säger huvudpersonen själv. Som orkestermusiker är det inte ofta man får personlig kritik.

Att karriären skulle bygga på klarinett var långt ifrån självklart när Andreas Sundén började intressera sig för musik i sjuårsåldern.

Häftigt instrument

– Jag ville egentligen spela tuba, det största och häftigaste instrumentet som de hade i Åmåls stadsmusikkår. Men när min far ringde till musikskolan och frågade om jag kunde börja hos dem fanns det ingen ledig plats för en ny tuba. Därför började jag spela klarinett istället.

Andrahandsvalet blev till ett lyckokast. Direkt efter musikhögskolan fick Andreas Sundén jobb på operahuset i Oslo, där han blev kvar i sju år. Efter en kortare mellanlandning i Malmö symfoniorkester kröntes karriären med en fast plats i anrika Koninklijk Concertgebouworchestra i Amsterdam.

– Det var mitt drömjobb, säger Andreas Sundén.

Hur hamnade du där?

– Genom provspelning. Det brukar vara ett par hundra musiker som konkurrerar om platserna. Först spelar man anonymt bakom en skärm, sedan väntar orkesterprov och annat. Det är en lång process och man ska ha lite tur för att lyckas.

Bra bas i Stockholm

Om det inte hade varit för familjens skull, så är det troligt att Andreas Sundén fortfarande hade bott och verkat utifrån Nederländernas huvudstad. Nu är det i stället Stockholm som blivit hans hemmaplan.

– Jag vet inte om vi blir kvar här, det är ingenting som vi har pratat om. Men som musiker har jag inte nått mitt slutmål, även om jag trivs väldigt bra med att ha Sveriges Radios symfoniorkester som bas, säger Andreas Sundén.